Wat zijn de voordelen van een payroll contract?

Document report or business management concept: Businessman manager hands holding pen for reading, signing paperwork near payroll salary binder, summary report HR-human resources business bookkeeping

De voordelen van een payroll contract

Payrolling wordt steeds populairder. Steeds meer werkgevers sluiten dan ook een payroll contract af met een gerenommeerd payroll bedrijf. Dit is omdat payrolling veel voordelen biedt. Niet alleen voor werkgevers, maar ook voor werknemers. Daarom vertellen we in dit blog graag meer over de voordelen van een payroll contract voor zowel bedrijven als personeel. Lees snel verder.

Wat is payroll?

Met een payroll contract geef je het juridisch werkgeverschap uit handen aan een payroll bedrijf. Je hoeft je dan niet meer druk te maken over de verschillende administratieve, juridische en financiële werkzaamheden die horen bij het hebben van een eigen bedrijf. Hierdoor heb je als ondernemer weer meer tijd over voor datgene waar je een eigen bedrijf voor bent begonnen: ondernemen. Ondertussen blijf je zelf wel operationeel werkgever. Je blijft dus wel gewoon baas in eigen bedrijf.

Voordelen payroll voor werkgevers

Voor werkgevers biedt een payroll contract met een payrolling bedrijf de volgende voordelen:
  • Geen administratief gedoe meer: als ondernemer hoef je niet langer zelf die complexe en grote administratie te doen. Die wordt vanaf dat moment door opgeleide specialisten van het payroll bedrijf gedaan.
  • Minder risico: door het juridisch werkgeverschap uit te besteden loop je zelf als werkgever minder risico’s. Zo hoef je werknemers niet langer uit te betalen bij ziekte en draai je dus niet meer op voor de kosten van verzuim of arbeidsongeschiktheid.
  • Flexibel: als werkgever kun je met een payroll contract vrij eenvoudig afscheid nemen van een medewerker door de payroll overeenkomst stop te zetten.

Voordelen payroll voor personeel

Voor personeel biedt een payroll contract echter ook veel voordelen, namelijk de volgende:
  • Uitbetaling loon: payroll bedrijven hebben hun salarisadministratie altijd goed op orde. Dat is immers hun core-business. Je hebt als werknemers dus de garantie dat je altijd op tijd uitbetaald wordt.
  • Zekerheid: je hebt als payroll medewerker net zo goed recht op doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen en collectieve verzekeringen als een ‘standaard’ werknemer.
  • Gelijke loon: je hebt als payroll medewerker dezelfde rechten op het gebied van loon. Payroll bedrijven betalen dus volgens de(ABU- of NBBU-) cao. Je krijgt dus hetzelfde loon als de werknemer in dienst van het inlenende bedrijf.

Blijf up-to-date

Wil je up-to-date blijven over het laatste nieuws en de laatste ontwikkelingen? Hou dan vooral ons blog>/a> goed in de gaten.